onsdag 28 oktober 2009

Kontorslistan

Den 11 maj i år flyttade jag in i ett nytt kontor i ett nybyggt hus på min arbetsplats på Sturups flygplats. Idag, kl 09.40, flög fyra rödvingetrastar förbi utanför fönstret. Det var den 70:e fågelarten jag noterat från kontoret - ganska exakt två veckor innan det gått ett halvår.

I eufori skrev jag om händelsen på Facebook, vilket föranledde en fråga om hur utsikten var från mitt kontor. Jag påbörjade ett svar, men när jag kommit till rad 5 insåg jag att jag knappt förstod själv vad jag menade. Och då kom jag på att jag kunde lägga ut några bilder här.

Några av de trevligare observationerna jag gjort från kontoret är havsörn (4 gånger), spillkråka (3 gånger), entita och större korsnäbb. Den enklaste jag har kvar är nog gärdsmyg - den såg jag på andra sidan huset igår, men ännu ej från kontoret. Ok, vidare till utsikten.

Mot vänster: En liten trädgård, med ett 15-20-tal glest växande barrträd. Bortom det, i princip utom synhåll, en alskog. Bästa riktningen för diverse småfåglar.

Rakt fram: Fält med ogräsvegetation och långt bort en skogsridå över vilken det ibland hänger rovfåglar. Passerar också en hel del gäss över.

Mot höger: De båda ensamma träden används ofta av småfåglar som tillfällig rastplats när de drar runt i området. I övrigt är det sällan man ser något kul åt detta håll. Svart rödstjärt brukar sitta på staketet - den häckar i området.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar