onsdag 14 oktober 2009

Årets sista slända?


Från mitten av maj t.o.m augusti i år så la jag mitt fågelintresse mer eller mindre åt sidan för att under en säsong försöka lära mig så mycket om trollsländor som möjligt. Det gick bra - i år har jag sett 55 av landets 57 bofasta arter. Endast griptångsflickslända och tundratrollslända undkom och sparas till kommande år.

Idag, på lunchen, såg jag en tegelröd ängstrollslända. Den höll till i sol och lä alldeles utanför där jag jobbar. Den var mycket sliten och såg inte ut att ha många dagar kvar. Troligen var det den allra sista sländan jag såg i år. Känns lite vemodigt.

Bilden visar den första tegelröda ängstrollslända jag såg i år - vid Borup 3 juli.

2 kommentarer:

  1. Jag såg både svart och (förmodligen) tegelröd ängstrollslända i Vombs fure nu i tisdags. :-)

    SvaraRadera
  2. Najs - ska hålla koll på Artportalen om det blir några senare.

    SvaraRadera