torsdag 10 september 2009

The Sixth Kingdom

Jag började blogga i december 2006. Mitt främsta motiv till det var att lägga ut bilder jag tagit, dels i naturen (ett av mina två stora intressen) och dels på konserter (det andra av mina stora intressen). Min målgrupp under denna tid var egentligen ingen. Jag var glad om låt säga tio personer i min närmaste bekantskapskrets ville kolla. Efterhand att jag också började skriva texter så fick jag dock en hel del andra läsare, främst musikintresserade sådana. De flesta av dessa kände/känner jag inte personligen och det är ju jättetrevligt att de ville läsa det jag skrev.

I april 2008 slutade jag att blogga. Anledningen var att jag kände press från olika håll. Jag kände att halva läsekretsen ville läsa om natur och andra halvan om musik. Men ytterst få om båda delarna. Om jag får nya läsare p.g.a. några relativt välskrivna konsertrecensioner känns det konstigt att plötsligt göra ett reportage om kolibrier i Ecuador. Ja, ni förstår nog.

Efter en paus började jag om. Ny blogg, nytt namn och med inställningen att det är jag som bestämmer. Jag skriver om vad jag vill och vill folk läsa - gör det. Vill de inte - låt bli. Det höll tills nyligen. Ett tag har jag känt att jag låter bli att skriva för att "halva läsekretsen" förmodligen tycker något är ointressant. Igår stod jag vid Flommen i Falsterbo och såg rovfåglar i hundratal sträcka söderut. Jag funderade ett tag på att skriva om det. Men lät bli för att det kändes som att många skiter fullständigt i det. Så kan jag inte ha det. Jag har blivit fånge i en schizofren blogg.

Därför har jag startat en ny blogg. The Sixth Kingdom är min blogg om allt som rör natur - mitt intresse för fåglar, trollsländor, växter, ideellt arbete inom Sveriges ornitologiska förening och annat. The Ice Rage fortsätter att vara min blogg för "musik och samhälle", d.v.s. inte bara musik utan även när jag blir arg på beslutsfattare eller dåliga fotbollstränare o.s.v. När något händer som kan intressera läsare av den andra kommer jag att korslänka. Det som ligger mitt emellan, t.ex. händelser ur mitt vardagliga liv, kan hamna var som helst, men troligast på The Ice Rage.

Det här var ett tråkigt, informativt första inlägg. Sedan blir det roligare.

Varför The Sixth Kingdom? Jag hade jättesvårt att komma på något bra namn som dels kopplade till innehållet och dels inte var supernördigt. Så jag utlyste en liten namnförslagstävling på Facebook. Jenny föreslog The Sixth Kingdom med motiveringen Allt levande på jorden är indelat i fem riken - kanske en "gammal" indelning - men vi har bakterier, protister, svampar, växter, djur... Ola skapar det sjätte riket - som blir hans och där han fritt kan pendla mellan de andra fem.

Perfekt namn, perfekt motivering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar