söndag 24 januari 2010

Blåstjärt!!!


Den 8 januari, mitt under svinkall snöig vinter, upptäcktes Skånes tredje blåstjärt genom tiderna. Tiden var oväntad, även om ett av de tidigare fynden gjorts i december. Lika oväntad var kanske platsen. Fågeln upptäcktes i en trädgård i utkanten av Osby. Det är sällan de ovanliga fynden görs i skogsbygd och allra minst när det är vinter. Och när det sen visar sig att den håller (den är idag, 24 januari, fortfarande kvar) i en fågelskådares trädgård så inser man att det nog finns fler blåstjärtar därute som återstår att upptäckas.

Jag var på plats på morgonen efter upptäckten. Förutom i norra Indien 2002 har jag bara sett blåstjärt två gånger tidigare. Av en händelse var båda dessa under samma år - 1996 - fast fynden var av helt olika karaktär. Först var jag och tittade på två sjungande fåglar i Norrbotten i juni (blåstjärt häckar normalt som närmast i norra Finland men ungefär var femte år hittas de på svenska sidan också. Fyndfrekvensen är ökande) och i oktober samma år såg jag en på Ölands östkust i samband med gynnsamt väder för östliga rariteter.

Blåstjärt är en mycket vacker fågel, vilket förstärks än mer av de vintriga förhållanden som Osbyfågeln har att slåss emot. Riktigt snygga bilder på skönheten finns t.ex. här och här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar